hummus
Hummus, czyli pyszna pasta z ciecierzycy, od jakiegoś czasu nie znika z ust dietetyków. To zdrowa, ciekawa alternatywa na smarowidło do chleba i nie tylko.

Od wieków spożywa się cieciorkę (nazywaną też ciecierzyca lub włoskim grochem) w krajach basenu Morza Śródziemnego i na Bliskim Wschodzie. W formie humusu, falafela, lub bez obróbki innej niż gotowanie.

Ciecierzyca obniża ciśnienie, reguluje poziom złego cholesterolu, poprawia trawienie, zawiera też mnóstwo białka (ponad 20%) i witamin. Jest zdrowa, smaczna i doskonale uzupełnia dietę.

O samej ciecierzycy i tym, co można z niej wyczarować, napiszę już niedługo. Bierzmy się za hummus.

 

ciecierzyca

 

Jak przyrządzić hummus?

To będzie podstawowy przepis, może nawet trochę uproszczony i dopasowany do naszych kieszeni. Musimy mieć przede wszystkim cieciorkę (ok. 25 dag). Nie jest droga, a z czasem, gdy stanie się bardziej popularna, jej cena powinna jeszcze nieco spaść.

Do tego:

  • Czosnek (2-3 ząbki, w zależności od wielkości),
  • Sezam (10 dag, lub tyleż pasty Tahini),
  • Cytrynę (odrobina soku),
  • oliwę lub olej) (ok. 2/4 łyżeczki),

no i przyprawy, ale te stosujemy według własnego uznania.

Cieciorkę gotujemy w osolonej wodzie do chwili, gdy będzie miękka, a nawet rozwalająca się. Mielimy się lub ucieramy w osobnym naczyniu, dosypujemy mielony sezam zmieszany z oliwą (olejem) i gnieciony czosnek. Zamiast mielonego sezamu można dodać gotową pastę Tahini. Wszystko ucieramy na jednolitą masę, tak, by nie było grudek (chyba, że komuś nie przeszkadzają). Następnie dodajemy sok z cytryny (ok. 2 łyżeczki), mieszamy i do smaku dodajemy sól, pieprz, odrobinę pietruszki. Jak komu pasuje.

Podawać można pieczywem lub jako dip, dodatek do dań (nie tylko takich jak falafel). Będzie idealny zarówno do obiadu, jak i na spotkania towarzyskie. Doskonale zastąpi też niezdrowe kremy do kanapek, sztuczne pasty czy masło.

Furorę robi np. w wielu lokalach jako przekąska, podawany z paluszkami z marchwi, porem i bułeczkami. Ja polecam wykorzystać także białą rzodkiew i… domowe frytki.

Ps. Polecam traktować humus jako przekąskę, nie jako danie główne i nie opychać się nim za bardzo. Ciecierzyca to roślina z rodziny bobowatych. Jej nadmierne spożycie może u niektórych doprowadzić do… wiadomych niedogodności.

0

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *