Ot, nasz zwykły, polski tani (jak barszcz) burak może dać Ci wielką moc – zawarty w burakach azotan obniża wchłanianie tlenu podczas wysiłku fizycznego. Dzięki temu sprawia, że wolniej się męczymy. Regularne spożycie buraków, może znacząco podnieść Twoją formę.

Burak jest warzywem mocno niedocenianym na polskich stołach. A niesłusznie. Jest bardzo (BARDZO!) tani i zdrowy. I można z niego wyczarować wiele ciekawych potraw i przekąsek.

Dziś tylko opowiem i kilku ciekawych zastosowaniach i podam jeden prosty przepis na szybką sałatkę i jeden na sok, ale już zapowiadam, ze pojawi się tutaj mały cykl „buraczany”. Pora pokazać wszystkim, że warto jeść to wspaniałe, czerwone warzywo.

 

Sama dobroć!

vegetables-1264210_1920Burak, dzięki zawartości antocyjanów chroni nasz organizm zarówno przed drobnymi dolegliwościami, takimi jak przeziębienie czy stany grypowe, jak i pozwala ograniczyć zagrożenie wystąpienia nowotworów (betanina). Niezły ma wachlarz możliwości, prawda?

Sok z buraka, lub porcja sałatki, zażyte co jakiś czas, pozwolą uwolnić się od zgagi, zaparć, obniżą ciśnienie krwi, poprawią pracę układu krwionośnego (w tym samą produkcję czerwonych krwinek).

Zawierają także sód, bor, cynk, mangan, miedź… Połowa tablicy Mendelejewa. Ta dobra, rzecz jasna.

Co ciekawe… najzdrowsze są buraki w formie surowej: soku. Gotowanie ich w wodzie prowadzi do częściowego rozpuszczenia się substancji odżywczych. Można to wykorzystać przy robieniu zupy, ale sałatki, choć nadal bardzo zdrowe, będą ich miały nieco mniej.

Można też piec te warzywa w piekarniku lub na grillu, ale koniecznie w skórce! Potem można je obrać lub wydrążyć łyżką.

 

Sałatka!

Składniki:

  • 3 duże buraki czerwone, najlepiej świeże, niezbyt miękkiebeetroot-1383758_1920
  • niewielka cebula
  • odrobina jabłka
  • sól, pieprz, cukier i olej

 

Buraki należy ugotować (trochę to trwa, polecam obrać je i pokroić na niewielkie kawałki. Gdy ostygną, ucieramy je na tarce, na dużych lub małych oczkach (jak kto lubi). Cebulkę drobno siekamy i dorzucamy do masy buraczanej. Całość doprawiamy szczyptą sili, pieprzu, odrobiną cukru i kapką oleju. Mieszamy i… po chwili można już jeść.

Jeśli jednak przygotujecie całość wcześniej i odstawicie na kilka godzin do lodówki, składniki będą miały możliwość się nieco „przegryźć”. Poprawi to smak całości.

 

Sok
  • kilogram buraków
  • kilka jabłek (pół kilo)
  • marchew (pół kilo)

 

Warzywa myjemy, marchew i buraki obieramy ze skórki. Jabłka rozkrajamy i pozbywamy się pestek. Całość, wrzucając składniki naprzemiennie, miksujemy w sokowirówce. Połączenie jabłek, marchwi i buraków da smaczny, zdrowy i naturalnie słodki napój. Nie trzeba dosypywać cukru ani rozcieńczać wodą ☺

 

superman-295328_1280

0

O komentarzy

///////////////
  1. Aneta

    Witam, a czy te azotany występujące w burakach nie sprzyjają anemii? Czytałam gdzieś, że to nieprawda,że buraki pomagają w tworzeniu czerwonych krwinek właśnie dlatego, że zawierają azotany…

    0

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *