Dieta każdego człowieka powinna być zróżnicowana i pełnowartościowa. Nie ważne, czy pracuje jako informatyk, robotnik na budowie czy nauczyciel. Należy ją odpowiednio zbilansować, by nie tylko była smaczna, ale i zdrowa.

Od lat pojawiają się dyskusje na temat diety wegańskiej, czyli takiej, w której eliminuje się wszystkie składniki pochodzenia zwierzęcego, nawet mleko, masło i jaja. Co ciekawe, stosują ją nie tylko zwolennicy tego typu produktów, ale także sportowcy… i nie narzekają.

 

Wege daje radę

Przymus stosowania diety mięsnej lub dostarczania pokarmów mięsnych w ogóle to mit. Wszystko co potrzebne, można uzyskać dzięki diecie roślinnej, pod warunkiem, że jest odpowiednio zbilansowana.

Mięso dostarcza nam białka, koniecznego go budowy tkanek i „siły”. Weganie uzyskują je przede wszystkim, ze zbóż oraz nasion z grupy roślin strączkowych. Co ciekawe, są one także bogate w duże ilości węglowodanów i innych składników odżywczych, takich jak: wapń, żelazo i antyoksydanty (m.in. witamina C)

quinoa-1250021_1920Niezwykle bogaty w białko jest ryż, szczególnie brązowy. Warto doliczyć do tego kaszę jęczmienną i gryczaną, kuskus, soczewicę, ciecierzycę i tofu. A także ich przetwory. Całkiem sporo białka ma również szpinak, który ciekawie łączy się z ryżem i może być także stosowany w koktajlach odchudzających i oczyszczających.

Pełnoziarniste makarony i pieczywo, to źródło zdrowych węglowodanów. Podobnie jak kukurydza, i wspomniane już rośliny strączkowe (a więc białko i węglowodany razem!).

Nie można zapomnieć o często krytykowanych ziemniakach. Orzechy i awokado zapewnią nam witaminy i zdrowe źródło tłuszczów roślinnych.

vegetable-1085065_1920No i… warzywa oraz owoce, czyli witaminy i błonnik. Oprócz wyżej wymienionych, nie powinno w diecie zabraknąć warzyw kolorowych i zielonych: szpinaku, szczawiu, brokułów, kalarepy, ale i buraczków i botwinki, dyni, cukinii, jabłek winogron, kiwi, cytrusów… Na tym polu jest bardzo szerokie pole do popisu.

Co ważne, owoce i warzywa nie tylko zapewniają nam optymalny poziom witamin, ale zmniejszają negatywny wpływ wolnych rodników, które organizm wytwarza podczas ćwiczeń fizycznych.

Ważne, by pamiętać o tym, że zapotrzebowanie na białko (i inne substancje odżywcze) w przypadku osób aktywnych fizycznie, jest większe niż to, jakiego wymaga organizm przeciętnego człowieka. Dietę należy też wprowadzać stopniowo i dopasować do własnych potrzeb, najlepiej z pomocą dietetyka.

 

Chętnie w tym pomogę, napisz do mnie 🙂

 

run-750466_1920

 

0

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *